Застосування деяких норм Податкового кодексу PDF Печать
14.11.2013 14:16

МІНІСТЕРСТВО ДОХОДІВ І ЗБОРІВ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 06.08.2013 р. N 9531/5/99-99-17-03-03-16

Міністерство доходів і зборів України, керуючись п/п. 38 п. 4 Положення про Міністерство доходів і зборів України, затвердженого Указом Президента України від 18.03.2013 р. N 141/2013 "Про Міністерство доходів і зборів України", в межах компетенції розглянуло запит щодо застосування норм Податкового кодексу України і повідомляє таке.

1. Статтею 34 Закону України від 24 березня 1995 року N 108/95-ВР "Про оплату праці" передбачено виплату компенсації працівникам за втрату частини заробітної плати у зв’язку з порушенням термінів її виплати.

Згідно зі ст. 2 Закону України від 19 жовтня 2000 року N 2050-III "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв’язку з порушенням строків їх виплати" компенсація здійснюється у разі затримки виплати заробітної плати на один і більше календарних місяців.

Відповідно до п/п. 14.1.48 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року N 2755-VI, із змінами та доповненнями (далі - Кодекс), заробітна плата для цілей розділу IV - це основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв’язку з відносинами трудового найму згідно із законом.

Підпунктом 2.2.8 п. 2.2 розділу 2 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 р. N 5 (далі - Інструкція), передбачено, що суми компенсації працівникам втрати частини заробітної плати у зв’язку з порушенням термінів її виплати включаються до фонду додаткової заробітної плати, тобто прирівнюються до заробітної плати.

Сума компенсації включається до фонду оплати праці того місяця, в якому фактично виробляються її нарахування та виплата у відповідності з п /п. 1.6.2 р. 1 Інструкції.

Згідно п/п. 164.2.1 п. 164.2 ст. 164 Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору (контракту) та оподатковуються за ставками, визначеними п. 167.1 ст. 167 Кодексу 15 (17) %.

При нарахуванні доходів у формі заробітної плати база оподаткування визначається як нарахована заробітна плата, зменшена на суму єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, страхових внесків до Накопичувального фонду, а у випадках, передбачених законом, - обов'язкових страхових внесків до недержавного пенсійного фонду, які відповідно до закону сплачуються за рахунок заробітної плати працівника, а також на суму податкової соціальної пільги за її наявності (п. 164.6 ст. 164 Кодексу).

Відповідно до п. 169.1 ст. 169 Кодексу з урахуванням норм абзацу першого підпункту 169.4.1 пункту 169.4 цієї статті платник податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді заробітної плати, на суму податкової соціальної пільги.

Згідно п/п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 Кодексу податкова соціальна пільга застосовується до доходу, нарахованого на користь платника податку протягом звітного податкового місяця як заробітна плата (інші прирівняні до неї відповідно до законодавства виплати, компенсації та винагороди), якщо його розмір не перевищує суми, що дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 гривень. При цьому граничний розмір доходу, який дає право на отримання податкової соціальної пільги одному з батьків у випадку та у розмірі, передбачених підпунктом 169.1.2 та підпунктами "а" і "б" підпункту 169.1.3 пункту 169.1 цієї статті, визначається як добуток суми , визначеної в абзаці першому цього підпункту, та відповідної кількості дітей.

Виходячи з викладеного суми компенсації працівникам втрати частини заробітної плати у зв’язку з порушенням термінів її виплати повинні бути враховані при визначенні граничного розміру заробітної плати, який дає право на застосування податкової соціальної пільги за умови дотримання всіх інших вимог, передбачених ст. 169 Кодексу.

2. Статтею 26 Конституції України та статтею 3 Закону України від 22.09.2011 р. N 3773-VI "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" передбачено, що іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими ж правами і свободами, а також несуть ті ж обов'язки, що й громадяни України, - за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України.

Згідно зі ст. 3 Закону України від 05.07.2012 р. N 5067-VI "Про зайнятість населення" визначено право на зайнятість, відповідно до п. 4 якої іноземці та особи без громадянства, які прибули в Україну для працевлаштування на визначений термін, приймаються роботодавцями на роботу на підставі дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства, виданого в порядку, визначеному цим Законом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до ст. 42 Закону N 5067 підприємства, установи і організації мають право на застосування праці іноземців та осіб без громадянства на території України на підставі дозволу, який видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, на строк до одного року, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Дозвіл роботодавцю на застосування праці іноземця чи особи без громадянства видається за умови, що в Україні (регіоні) відсутні кваліфіковані працівники, які здатні виконувати відповідний вид роботи, або є достатнє обгрунтування доцільності застосування їх праці, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Порядок видачі, продовження дії та анулювання дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства та розмір плати за видачу дозволу, яка зараховується до бюджету Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, визначаються Кабінетом Міністрів України.

При цьому пунктом 6 статті 42 Закону N 5067 встановлено випадки працевлаштування іноземців без передбаченого даною статтею дозволу.

Оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом IV Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року N 2755-VI (далі - Кодекс), відповідно до п. 162.1 ст. 162 якого платниками податку є: фізична особа - резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи; фізична особа - нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.

Відповідно до п. 170.10 ст. 170 Кодексу оподаткування доходів нерезидентів з джерелом їх походження в Україні, що нараховуються (виплачуються, надаються) на користь нерезидентів, здійснюється за правилами та ставками, які визначені для резидентів (з урахуванням особливостей, визначених деякими нормами цього розділу для нерезидентів).

Згідно з п. 163.2 ст. 163 Кодексу об'єктом оподаткування нерезидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід з джерелом його походження в Україні. При цьому п. 164.2 ст. 164 Кодексу передбачено, що до загального місячного оподатковуваного доходу платника податку включаються доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) відповідно до умов трудового договору (контракту).

Відповідно до п/п. 14.1.48 п. 14.1 ст. 14 Кодексу заробітна плата для цілей розділу IV ПКУ - це основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв’язку з відносинами трудового найму згідно із законом і оподатковуються за ставками 15 (17) %, встановленими п. 167.1 ст. 167 Кодексу.

Згідно з п. 164.6 ст. 164 Кодексу при нарахуванні доходів у формі заробітної плати база оподаткування визначається як нарахована заробітна плата, зменшена на суму єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, страхових внесків до Накопичувального фонду, а у випадках, передбачених законом, - обов'язкових страхових внесків до недержавного пенсійного фонду, які відповідно до закону сплачуються за рахунок заробітної плати працівника, а також на суму податкової соціальної пільги за її наявності.

Умови та порядок застосування податкової соціальної пільги передбачені ст. 169 Кодексу. Зокрема, п/п. 169.2.3 п. 169.2 ст. 169 Кодексу наведено кінцевий перелік доходів фізичних осіб, до яких податкова соціальна пільга не може бути застосована. Так, до даного переліку відносяться доходи інші, ніж заробітна плата; заробітна плата, яку платник податку протягом звітного податкового місяця отримує одночасно з доходами у вигляді стипендії, грошового чи майнового (речового) забезпечення учнів, студентів, аспірантів, ординаторів, ад'юнктів, військовослужбовців, що виплачуються з бюджету; і дохід самозайнятої особи від провадження підприємницької діяльності, а також іншої незалежної професійної діяльності.

Отже, Кодексом не передбачено виключень або обмежень щодо застосування податкової соціальної пільги для нерезидентів. Тобто платник податку - нерезидент має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді заробітної плати на суму податкової соціальної пільги.

3. Забезпечення працівників харчуванням в обов'язковому порядку передбачено ст. 166, 167 Кодексу законів про працю та ст. 7 Закону України від 14.10.92 р. N 2694-XII "Про охорону праці".

У той же час відповідно до ст. 91 Кодексу законів про працю підприємства, установи, організації в межах своїх повноважень і за рахунок власних коштів можуть встановлювати додаткові порівняно із законодавством трудові і соціально-побутові пільги для працівників. У такому випадку живлення здійснюється за умовами, визначеними трудовим (колективним) договором або добровільно (на підставі наказів, розпоряджень тощо).

Підпункт 2.3.4 п. 2.3 р. 2 Інструкції N 5 передбачає включення до фонду оплати праці інших заохочувальних та компенсаційних виплат, а саме: видатків соціального характеру у грошовій і натуральній формі: оплати або дотацій на харчування працівників, у тому числі в їдальнях, буфетах, профілакторіях.

Для цілей розділу IV Кодексу інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв’язку з відносинами трудового найму згідно із законом є заробітною платою (п/п. 14.1.48 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Водночас п. 164.5 ст. 164 Кодексу передбачено, що при нарахуванні (наданні) доходів у будь-якій негрошовій формі базою оподаткування є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлені згідно з цим Кодексом, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за такою формулою: К - 100: (100 - Сп), де К - коефіцієнт; Сп - ставка податку, встановлена для таких доходів на момент їх нарахування.

При нарахуванні доходів у формі заробітної плати база оподаткування визначається як нарахована заробітна плата, зменшена на суму єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, страхових внесків до Накопичувального фонду, а у випадках, передбачених законом, - обов'язкових страхових внесків до недержавного пенсійного фонду, які відповідно до закону сплачуються за рахунок заробітної плати працівника, а також на суму податкової соціальної пільги за її наявності (п. 164.6 ст. 164 Кодексу).

При цьому згідно з п/п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 Кодексу податкова соціальна пільга застосовується до доходу, нарахованого на користь платника податку протягом звітного податкового місяця як заробітна плата (інші прирівняні до неї відповідно до законодавства виплати, компенсації та винагороди), якщо його розмір не перевищує суми, що дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 гривень.

У разі якщо забезпечення харчуванням передбачено умовами колективного договору (угоди, трудового договору) та відповідає іншим умовам доходу у вигляді заробітної плати, його вартість оподатковується за правилами, встановленими для заробітної плати. При цьому у разі отримання доходу у "натуральної" формі база оподаткування визначається з урахуванням п. 164.5 - 164.6 ст. 164 і п/п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 Кодексу.

У той же час відповідно до абз. "б" п/п. 164.2.17 п. 164.2 ст. 164 Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається дохід, отриманий платником податку як додаткове благо (крім випадків, передбачених статтею 165 цього Кодексу) у вигляді вартості майна та харчування, безоплатно отриманого платником податку, крім випадків, визначених цим Кодексом для оподаткування прибутку підприємств.

Якщо забезпечення працівників харчуванням не передбачено колективним договором або іншими документами, що підтверджують домовленість сторін (угода, трудовий договір), його вартість включається до загального місячного оподатковуваного доходу працівника як додаткове благо і оподатковується за ставками, встановленими п. 167.1 ст. 167 Кодексу 15 (17) %, із застосуванням підвищуючого коефіцієнта згідно з п. 164.5 ст. 164 Кодексу.

Заступник Міністра

А. Ігнатов

 

 

Чтобы оставить комментарий, пожалуйста, войдите в систему или зарегистрируйтесь

Календар новин

2024
Июль
ПнВтСрЧтПтСбВс
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

Актуальна версія

Бухгалтерская программа по расчету зарплаты
При копировании, обратная ссылка обязательна!
Salary.net.ua - 2010-2024
Audio Streamed by the BroadWave Streaming Audio Server by NCH Software.